SkodaBlog.pl – newsy i recenzje

Skoda Superb

Skoda Superb to samochód klasy średniej produkowany w czeskiej fabryce Skody w Kvasicach. Nie licząc modelu sprzedawanego przed wybuchem Drugiej Wojny Światowej czeski koncern łącznie zaprezentował dwie generacje Skody Superb, której nowsza odmiana produkowana jest dnia dzisiejszego.

Skoda Superb I (2001 – 2008)

Pierwsza generacja Skody Superb została stworzona w oparciu o płytę podłogową Volkswagena Passata 3B. Prototyp zaprezentowano pod nazwą Montreux w 2001 roku na Salonie Samochodowym w Genewie. Produkcja modelu rozpoczęła się jeszcze na jesieni tego samego roku. W połowie 2006 roku Skoda Superb doczekała się faceliftingu. Odświeżona wersja różniła się od seryjnej nowym kształtem przednich reflektorów, atrapy zderzaka oraz tylnych świateł. Dodatkowo oferta została wzbogacona o kilka nowych odcieni lakieru oraz luksusową wersję wyposażeniową oznaczoną Laurin & Klement.

Sporym atutem Skody Superb są wersje silnikowe. Podobnie jak w przypadku kształtu nadwozia, również w przypadku jednostek napędowych trudno wystrzec się porównań do Volkswagena. O ile silniki zasilane benzyną nie powinny stanowić większego problemu, o tyle diesle nie należą do bezawaryjnych. Wśród najczęściej spotykanych usterek wymienia się uszkodzenia przepływomierza powietrza, turbosprężarki oraz układu recyrkulacji spalin. Rozglądając się za konkretnymi wersjami silnikowymi warto zwrócić uwagę na motor 1.9 TDI, który doskonale znany jest wszystkim miłośnikom Passatów.

Skoda Superb II (2008 – )

Skoda Superb drugiej generacji została zaprezentowana podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2008 roku. Auto zostało stworzone w oparciu o płytę podłogową typu PQ46 – Volkswagen Group A5 Platform, na której skonstruowane zostały również VW Passat B6, Passat CC, Sharan oraz SEAT Alhambra. Nowa Skoda Superb to liftback o sylwetce klasycznego sedana. W 2009 roku zadebiutowała Skoda Superb z nadwoziem typu kombi.

Obie wersje nadwoziowe produkowane są w czeskich Kvasinach. Samochód jest niezwykle bezpieczny o czym świadczy pięciogwiazdkowy rezultat uzyskany w międzynarodowych testach zderzeniowych Euro NCAP.

Pod maską Skody Super II pracuje jedna z ośmiu dostępnych jednostek napędowych. W ofercie Skody można znaleźć cztery silniki benzynowe – 1.4 TSI (125 KM), 1.8 TSI (160 KM), 2.0 TSI (200 KM) oraz potężny 3.2 TSI (260 KM) oraz cztery diesle – 1.6 TDI (105 KM), 1.9 TDI (105 KM), 2.0 TDI (140 KM) oraz 2.0 TDI (170 KM). Silniki te mogą współpracować z czterema dostępnymi skrzyniami biegów, lecz najciekawiej prezentuje się siedmiobiegowa, półautomatyczna przekładnia DSG, którą można otrzymać między innymi w zestawieniu z silnikiem 1.8 TSI.

Auto jest o 35 mm dłuższe od swojego poprzednika. Również pojemność bagażnika uległa zauważalnemu wzrostowi w porównaniu do poprzedniej generacji. Skoda Superb I potrafiła pomieścić 462 litry bagażu, podczas gdy wynik ten dla nowszego czeskiego samochodu jest o aż 103 litry większa. Po złożeniu rzędów tylnych siedzeń bagażnik Skody Superb II powiększa się do rozmiaru z rzędu 1670 litrów przestrzeni bagażowej.

Skoda Superb – opinie

Skoda Superb miała odmienić mało prestiżowy wizerunek czeskiego producenta. Zabieg ten nie do końca został zrealizowany. Co prawda na całym świecie sprzedano ponad 150 tysięcy egzemplarzy dwóch generacji tego modelu, ale wielu kierowców dalej nie wyobraża sobie zakupu auta z segmentu premium wyprodukowanego w Czechach. Pomimo faktu, że model ten jest naprawdę solidnie wykonany, auto nie potrafi sobie znaleźć wielu stałych klientów. Nawet połączenie dobrze zaopatrzonych podstawowych wersji wyposażeniowych z niskimi cenami nie pomogło w zmienieniu opinii o Skodzie Superb, przez co czeski koncern zdecydował się na kolejną próbę – tym razem pod nazwą Skoda Rapid.

Exit mobile version