Pompa wody jako system chłodzenia przyjęła się ze względu na swoją wydajność. Możemy też stwierdzić, że niekoniecznie chłodzenie odbywa się przy pomocy samej wody. Współcześnie raczej używa się specjalnych płynów chłodzących. Cały układ nie może właściwie funkcjonować bez urządzenia zwanego pompą wodną.
Jak działają pompy wodne?
Pompa wody – jaki model będzie nam potrzebny?
Polecane pompy wody powinny pracować na zasadzie swoistej wirówki. Ten efekt uzyskuje się poprzez stosowanie kół łopatkowych rozchodzących się od środka na zewnątrz ich punktu centralnego. Tak stosowana siła odśrodkowa pomaga na wydajne wtłaczanie wody do strefy z silnikiem poprzez boczny otwór w pompie.
Pompa wody w samochodzie niestety jest urządzeniem narażonym na duże przeciążenia. W związku z tym najczęściej zgłaszaną usterką jest jej przetarte łożysko albo utrata szczelności mechanizmu. Czasem niewłaściwe zamontowanie pompy wodnej doprowadza do uszkodzenia łożysk. Wtedy woda wycieka z urządzenia w sposób niekontrolowany, efektywnie osłabiając skuteczność chłodzenia systemu. Przyczyną wadliwego działania i uszkodzenia może być też temperatura i zastosowanie zbyt małej ilości płynu przeciw zamarzaniu. Płyn ten też ma kolejną funkcję, bardzo dobrą dla pompy. Mianowicie naoliwia ją i zapobiega jej zardzewieniu. Jak widać płyn ten nie bez powodu, został zamiennikiem samej wody. Przeciętna pompa wody zawiera ilość płynu chłodzącego w ilości około pięciu i pół litra.
Oczywiście nie powinniśmy zapominać, że bardzo często przy wymianie zestawu rozrządu należy wymienić pompę wodną. W przypadku serwisu powinniśmy regularnie sprawdzać jej stan. Uchroni to nas przed bardzo negatywnymi skutkami jej uszkodzenia w trasie. Jeżeli samochód utraci realne możliwości chłodzenia swoich systemów. Czekać nas może drogie holowanie i utrata pieniędzy oraz czasu. Warto czytać literaturę specjalistyczną na ten temat, aby ewentualnie móc konsultować się i rozumieć jak wykonywane są prace mechaników w naszym samochodzie.