SkodaBlog.pl – newsy i recenzje

Najczęstsze awarie flagowych modeli marki Skoda

Samochody marki Skoda już o wielu lat cieszą się wśród polskich kierowców dużą popularnością. Zainteresowanie czeską marką jest widoczne nie tylko na drogach, ale również w statystykach. Skoda od dawna plasuje się w czołówce najchętniej kupowanych samochodów w naszym kraju. Jednak nie ma róży bez kolców. Flagowe modele czeskiej marki bywają także awaryjne. Sprawdzamy, jakie są najczęstsze usterki w modelach Octavia oraz Fabia.

Skoda Octavia – co się psuje

Na marce Skoda wychowało się już kilka pokoleń Polaków. Główną zaletą tych samochodów jest przede wszystkim doskonały stosunek ceny do jakości, jak np. Skoda Octavia. Ten model czeskiej marki, produkowany od 1996 roku, został zbudowany na bazie płyty podłogowej MQB stosowanej przy budowie m.in. Audi A3, Seata Leona, VW Jetta oraz VW Golfa VII. Skoda Octavia łączą w sobie cechy miejskiego kompaktu oraz samochodu klasy średniej. Od 2013 roku produkowana jest już trzecia generacja tego modelu samochodu.

Marka Skoda oferuje bardzo bogatą ofertę jednostek napędowych montowanych w czeskiej Octavi: 1,2 TSI (105 KM), 1,4 (75- 80 KM), 1,4 TSI (122 KM), 1,6 (102 KM), 1,6 FSI (115 KM), 1,8 TFSI (160 KM), 2,0 FSI (150 KM), 2,0 TFSI (200 KM), 1,6 TDI (105 KM), 1,9 TDI (105 KM), 2,0 TDI (140- 170 KM), 2,0 TDI Common Rail (170 KM). Teoretycznie, większość z tych silników nie powinna sprawiać większych problemów eksploatacyjnych, jednak w praktyce to właśnie jednostka napędowa Skody generuje najwięcej awarii.

W turbodoładowanych silnikach benzynowych, które posiadają już dość duży przebieg, awariom może ulegać turbosprężarka oraz dwumasowe koło zamachowe. W jednostkach 2,0 TDI często dochodzi do pękania uszczelek pod głowicą oraz samymi głowicami. Usterkom, szczególnie w Octaviach II-generacji, ulega zawór recyrkulacji spalin (EGR), który po prostu się blokuje. Na szczęście, części do Skody nie są zbyt kosztowne, i taką usterkę można szybko i tanio wyeliminować. Druga generacja Skody Octavi ma również często problemy z wadliwym oprogramowaniem radia oraz innymi elektrycznymi urządzeniami zainstalowanymi w kokpicie samochodu. Powodem takich awarii są najczęściej poluzowane przekaźniki lub zawilgocone łączenia w instalacji multipleksowej. Użytkownicy Skody Octavi zgłaszają również problemy dotyczące m.in. podnośników szyb, silniczków wycieraczek, centralnego zamka, czujników ABS oraz powłoki lakierniczej, szczególnie w okolicach klamek i przełączników.

Problemy sprawia również podwozie Skody Octavi. Najczęściej w przedniej osi dochodzi do zużycia łączników stabilizatora oraz sworzni wahacza, jednak tanie części do Skody nie obciążają w tym przypadku zbytnio budżetu kierowcy. Powszechne są również wycieki oleju oraz zdarzają się problemy z przełączaniem biegów.

Skoda Fabia – typowe usterki

Skoda Fabia to osobówka zaliczana do klasy aut miejskich, produkowana od 1999 roku, jako następczyni Skody Felicia. W 2004 roku ruszyła produkcja jej trzeciej generacji, opartej na płycie podłogowej PQ25, wykorzystywanej również do budowy m.in. Skody Rapid, Audi A1, Seata Ibiza oraz VW Polo.

W Skodach Fabia najczęściej montowane są jednostki napędowe: 1,0 MPI (60 – 70 KM), 1,2 TSI (90 – 110 KM), 1,0 TSI (95 – 110 KM) oraz 1,4 TDI (90 – 105 M). Silniki benzynowe TSI wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa mają zazwyczaj problem z osadzającym się w komorze spalania nagarem. W silnikach benzynowych o dość dużym przebiegu może dochodzić do uszkodzenia cewek zapłonowych. Dużo problemów mogą sprawiać również węże przy chłodnicy, których nienajlepsze usytuowanie prowadzi często do ich przetarcia, a w efekcie do wycieków czynnika chłodniczego i awarii systemu klimatyzacji.

Częstą przypadłością w Skodzie Fabia jest korozja pojawiająca się szczególnie w układzie wydechowym. Usterki dotyczą także wentylatora dmuchawy, który w wyniku uszkodzenia generuje nieprzyjemny dla ucha hałas. Wadliwe są również tarcze hamulcowe, których żywotność ocenia się średnio jedynie na około 30 000 km, a także poduszki silnika ulegające szybkiej degradacji. Użytkownicy Skody Fabii skarżą się także na czujniki parkowania, których sterowanie bardzo często po prostu odmawia posłuszeństwa.

Exit mobile version