Skoda, jako część Grupy Volkswagen, od lat cieszy się dużą popularnością w Polsce i Europie. Modele takie jak Fabia, Octavia czy Superb zdobyły uznanie dzięki niezawodności, dobremu stosunkowi jakości do ceny oraz szerokiej gamie silników. Jednak, jak w przypadku każdej marki, niektóre jednostki napędowe mogą sprawiać problemy i lepiej ich unikać. W artykule omówimy, które silniki Skody mogą być problematyczne, na co zwracać uwagę przy wyborze jednostki napędowej i jakich modeli silników unikać, zwłaszcza w kontekście części zamiennych.
1. Problematyczne silniki TSI
Silniki TSI, które są powszechnie stosowane w wielu modelach Skody, oferują doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Jednak w niektórych wersjach TSI występują problemy, które mogą prowadzić do kosztownych napraw.
Silniki 1.2 TSI – łańcuch rozrządu
Jednym z najbardziej znanych problemów jest silnik 1.2 TSI, produkowany w latach 2008-2015. Ta jednostka napędowa, choć początkowo była chwalona za oszczędność paliwa, okazała się podatna na awarie łańcucha rozrządu. Niewłaściwa konstrukcja łańcucha prowadziła do jego rozciągania, co mogło skutkować poważnymi awariami silnika.
Dlaczego unikać silnika 1.2 TSI?
- Rozciąganie łańcucha rozrządu: Wada konstrukcyjna powodowała szybkie zużycie łańcucha, co mogło doprowadzić do jego przeskoczenia i uszkodzenia silnika.
- Kosztowne naprawy: Wymiana łańcucha rozrządu wiąże się z dużymi kosztami, zwłaszcza jeśli uszkodzenia są poważne.
Problem | Skutek | Koszt naprawy (PLN) |
---|---|---|
Rozciąganie łańcucha | Przeskok rozrządu, uszkodzenie silnika | 2000-6000 |
Silniki 1.4 TSI – problemy z tłokami
Kolejnym silnikiem, który budzi wątpliwości, jest 1.4 TSI. W modelach produkowanych przed rokiem 2012 pojawiały się problemy z nadmiernym zużyciem oleju oraz pękającymi tłokami. Awarie te często były związane z wysokimi temperaturami pracy silnika oraz konstrukcją tłoków.
Dlaczego unikać silnika 1.4 TSI?
- Nadmierne zużycie oleju: W silnikach z tego okresu zużycie oleju było na tyle wysokie, że wymagało częstego uzupełniania.
- Pękanie tłoków: Uszkodzenie tłoków może prowadzić do awarii całego silnika, co generuje wysokie koszty naprawy.
Problem | Skutek | Koszt naprawy (PLN) |
---|---|---|
Nadmierne zużycie oleju | Szybsze zużycie komponentów | 1000-4000 |
Pękające tłoki | Uszkodzenie silnika | 6000-12000 |
2. Problematyczne silniki Diesla
Silniki Diesla w Skodzie, zwłaszcza te produkowane w ramach Grupy Volkswagen, mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Choć silniki Diesla są cenione za oszczędność i trwałość, niektóre jednostki mogą sprawiać poważne problemy.
Silniki 2.0 TDI – problemy z układem wtryskowym
Silnik 2.0 TDI to popularna jednostka, która znalazła zastosowanie w wielu modelach Skody, takich jak Octavia i Superb. Jednak wersje produkowane do 2010 roku miały problemy z układem wtryskowym, zwłaszcza z pompowtryskiwaczami.
Dlaczego unikać starszych wersji 2.0 TDI?
- Problemy z pompowtryskiwaczami: Zawodne pompowtryskiwacze mogą prowadzić do trudności z rozruchem oraz nierównej pracy silnika.
- Kosztowne naprawy: Wymiana lub naprawa pompowtryskiwaczy to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.
Problem | Skutek | Koszt naprawy (PLN) |
---|---|---|
Uszkodzone pompowtryskiwacze | Trudności z rozruchem, nierówna praca | 4000-8000 |
Silniki 1.6 TDI – DPF i układ EGR
Silnik 1.6 TDI jest ceniony za niskie zużycie paliwa, jednak często pojawiają się w nim problemy z filtrem cząstek stałych (DPF) oraz zaworem recyrkulacji spalin (EGR). Te elementy są szczególnie narażone na awarie, zwłaszcza w przypadku jazdy miejskiej, gdzie filtry nie mają możliwości pełnej regeneracji.
Dlaczego unikać silnika 1.6 TDI w warunkach miejskich?
- Zapychanie filtra DPF: W miejskich warunkach jazdy filtr cząstek stałych może się szybko zapchać, co prowadzi do konieczności regeneracji lub wymiany.
- Problemy z zaworem EGR: Zawór recyrkulacji spalin często ulega awarii, co może skutkować zwiększonym zużyciem paliwa i spadkiem mocy silnika.
Problem | Skutek | Koszt naprawy (PLN) |
---|---|---|
Zapychanie filtra DPF | Spadek mocy, konieczność wymiany | 2000-5000 |
Awaria zaworu EGR | Zwiększone spalanie, niższa moc | 1000-3000 |
3. Jakich silników szukać?
Chociaż niektóre jednostki napędowe w Skodzie mogą sprawiać problemy, wiele silników z tej marki charakteryzuje się wysoką niezawodnością i niskimi kosztami eksploatacji. Warto zwrócić uwagę na nowsze wersje silników TSI oraz sprawdzone jednostki Diesla po modernizacji.
Silniki godne polecenia:
- 1.0 TSI: Nowoczesna jednostka, która łączy oszczędność paliwa z dobrymi osiągami.
- 2.0 TDI (po 2010 roku): Zmodernizowany silnik Diesla, który jest mniej podatny na problemy z układem wtryskowym.
- 1.5 TSI EVO: Zastosowany w nowszych modelach Skody, ten silnik oferuje oszczędność paliwa i niezawodność dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii.
Polecane silniki | Zalety |
---|---|
1.0 TSI | Oszczędny, dobry stosunek mocy do spalania |
2.0 TDI (po 2010) | Nowsza konstrukcja, większa niezawodność |
1.5 TSI EVO | Nowoczesny, efektywny i ekologiczny |
4. Jak uniknąć problematycznych silników?
Kupując używaną Skodę, warto zwrócić uwagę na kilka czynników, które pomogą uniknąć problemów z silnikiem w przyszłości. Oto kilka wskazówek, jak uniknąć kosztownych napraw i cieszyć się bezproblemową jazdą.
4.1. Sprawdź historię serwisową
Zawsze warto sprawdzić historię serwisową pojazdu. Regularne przeglądy i wymiany części eksploatacyjnych mogą znacznie wydłużyć żywotność silnika. W przypadku problematycznych silników, takich jak 1.2 TSI czy 1.4 TSI, warto upewnić się, że łańcuch rozrządu był wymieniany w odpowiednich interwałach.
4.2. Zwróć uwagę na objawy awarii
Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź, czy samochód nie wykazuje objawów awarii. Przykładowo, jeśli silnik pracuje nierówno, zużywa dużo oleju lub z wydechu wydobywają się nadmierne spaliny, może to świadczyć o problemach z tłokami, turbosprężarką lub układem wtryskowym.
4.3. Skonsultuj się z ekspertem
Zawsze warto skonsultować się z rzeczoznawcą lub mechanikiem przed zakupem używanego samochodu. Specjalista jest w stanie ocenić stan techniczny pojazdu i wskazać, czy wybrany silnik nie jest podatny na awarie.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniego silnika w Skodzie ma kluczowe znaczenie dla komfortu i kosztów eksploatacji. Unikanie problematycznych jednostek, takich jak 1.2 TSI z wadliwym łańcuchem rozrządu czy starsze wersje 2.0 TDI z problemami z wtryskiwaczami, pozwoli uniknąć kosztownych napraw. Zawsze warto sprawdzić historię serwisową pojazdu, zwrócić uwagę na objawy ewentualnych usterek oraz skonsultować się z ekspertem przed zakupem, aby cieszyć się bezproblemową jazdą przez wiele lat.